Langkau ke kandungan utama
A variety of recommended fruits to eat during pregnancy

Buah-buahan untuk Dimakan Semasa Hamil — Apa yang Baik dan Apa yang Perlu Dielakkan

Tertanya-tanya apakah makanan dan buah-buahan untuk dimakan semasa hamil? Anda perlu mempunyai diet yang sihat dan berkhasiat untuk memenuhi keperluan nutrisi tambahan oleh anak anda yang sedang membesar, tanpa makan berlebihan. Ketahui maklumat lanjut dengan kami.

Dengan kehamilan datang pelbagai gejala, salah satunya adalah keinginan untuk makan. Walaupun frasa biasa yang digunakan untuk menerangkan diet kehamilan ialah "makan untuk dua orang", itu tidak semestinya benar. Anda perlu mempunyai diet yang sihat dan berkhasiat untuk memenuhi keperluan nutrisi tambahan anak anda yang sedang membesar, tanpa makan berlebihan.

Kepentingan buah-buahan untuk ibu hamil

Buah-buahan memainkan peranan yang besar dalam diet kehamilan anda—ia kaya dengan serat serta vitamin dan nutrien penting seperti vitamin C, dan boleh membantu memenuhi sebarang keinginan gula kehamilan. Sesetengah buah-buahan seperti pisang malah mempunyai sifat julap semula jadi yang boleh mengelakkan sembelit. Dalam artikel ini, kami membincangkan beberapa buah-buahan yang terbaik untuk anda makan semasa mengandung, berapa banyak yang perlu dimakan, dan buah-buahan yang harus anda elakkan.

Buah-buahan Terbaik untuk Ibu Hamil

Di antara banyak jenis buah-buahan yang sesuai untuk kehamilan, berikut adalah buah-buahan terbaik untuk ibu hamil:

  1. Buah Epal

    Buah yang sentiasa popular ini adalah cara yang baik untuk membina imuniti dan kekuatan anak anda serta membantu mengurangkan risiko semput, asma dan ekzema pada anak anda apabila dia membesar. Ianya juga kaya dengan vitamin A, E dan D, serta zink.

  2. Pisang

    Pisang adalah salah satu buah terbaik untuk dimakan semasa mengandung kerana ia merupakan sumber nutrien-nutrien penting seperti folat, vitamin C, B6, kalium dan magnesium. Folat adalah nutrien penting semasa kehamilan dan membantu mencegah anemia pada ibu hamil. Vitamin B6 membantu mengimbangi paras natrium anda. Magnesium memastikan keseimbangan cecair yang sihat dalam badan anda, yang boleh mengurangkan rasa loya dan muntah semasa kehamilan.

  3. Buah Oren

    Oren kaya dengan folat, vitamin C, dan air, dan ia juga membantu dalam penyerapan zat besi – menjadikannya salah satu buah terbaik untuk dimakan semasa hamil. Sama seperti pisang, folat yang terdapat dalam oren boleh penting dalam membantu mencegah spina bifida—di mana tulang belakang dan saraf tunjang tidak terbentuk dengan betul—dan anencephaly.

  4. Mangga

    Buah-buahan ini merupakan sumber vitamin A dan C yang sangat baik. Malah, hanya 1 cawan mangga cincang akan memenuhi 100% daripada pengambilan harian vitamin C yang disyorkan dan lebih 30% daripada pengambilan vitamin A harian yang disyorkan.

  5. Avokado

    Buah-buahan yang kaya dan berkrim ini merupakan sumber vitamin B, C, E, dan K yang hebat, asid lemak tidak tepu, kalium, kolin dan kuprum semasa kehamilan. Lemak sihat yang terdapat dalam avokado menghalang kecacatan tiub saraf dan meningkatkan perkembangan kulit dan tisu otak anak anda. Kolin adalah penting untuk perkembangan otak dan saraf anak anda; sebenarnya, kekurangan kolin boleh menyebabkan mereka mengalami masalah ingatan di kemudian hari.

  6. Jambu Batu

    Jambu batu ialah buah yang sihat untuk kehamilan kerana ia kaya dengan pelbagai jenis vitamin dan nutrien—termasuk vitamin C dan vitamin E, polifenol, karotenoid, isoflavonoid dan folat. Jambu batu juga membantu penghadaman dan boleh menguatkan sistem saraf anak anda yang sedang berkembang, menjadikannya salah satu buah yang terbaik dan sihat untuk dimakan semasa hamil.

  7. Tembikai

    Tembikai adalah sumber vitamin A, C, dan B6, serta magnesium dan kalium. Ia juga kaya dengan serat, yang membantu dalam pergerakan usus dan mengurangkan sembelit. Memakan tembikai semasa trimester terakhir kehamilan anda boleh menjadi cara untuk melegakan kekejangan otot, pedih ulu hati, dan bengkak pada tangan dan kaki (edema).

  8. Anggur

    Anggur membekalkan anda dengan jumlah vitamin C dan vitamin K, folat, serat, asid organik, pektin dan antioksidan yang meningkatkan daya imun yang baik yang boleh membantu mencegah jangkitan.

  9. Buah Delima

    Buah delima mengandungi kalsium, folat, zat besi, protein dan vitamin C yang tinggi. Oleh kerana ia sangat padat dengan zat besi, buah delima adalah salah satu buah yang anda mesti makan semasa hamil untuk mengelakkan anemia. Juga, beberapa kajian telah menunjukkan bahawa meminum jus buah delima adalah cara untuk mengurangkan risiko kecederaan pada plasenta semasa kehamilan.

  10. Aprikot

    Salah satu buah terbaik dan sihat yang boleh anda makan semasa hamil, aprikot adalah sumber vitamin A, C, dan E yang hebat, serta kalsium, zat besi, kalium, beta karotena, fosforus dan silikon. Kesemua nutrien ini memainkan peranan yang besar dalam pertumbuhan dan perkembangan anak anda.

Berapa Banyak Buah Yang Perlu Saya Makan Semasa Hamil?

Semasa mengandung, anda perlu mengambil 2 hingga 4 hidangan buah setiap hari untuk mengekalkan diet yang sihat untuk anda dan anak anda. Walaupun buah segar adalah yang terbaik, buah tin, jus buah dan buah kering juga sesuai. Jika anda tidak suka makan buah-buahan sahaja, anda boleh mencampurkannya ke dalam salad, yogurt dan juga bijirin anda, gunakannya sebagai topping untuk penkek, atau campurkan sahaja menjadi smoothie. Jika anda mengidam gula, cuba snek buah-buahan kering seperti kismis dan mangga dan bukannya makanan ringan. Dan jika anda mungkin terlupa makan buah-buahan semasa kehamilan anda, cuba simpan semangkuk buah-buahan itu sebagai peringatan yang berguna.

Adakah Buah-buahan yang Perlu Dielakkan Semasa Kehamilan?

Walaupun kebanyakan buah-buahan memberi manfaat kepada anda semasa kehamilan, terdapat beberapa buah yang anda harus makan dalam jumlah yang terhad atau elakkan sama sekali. Sebagai contoh, walaupun memakan anggur adalah cara untuk meningkatkan tahap antioksidan dalam badan anda, anggur hitam boleh menjadi cara untuk menghasilkan haba badan, jadi anda mungkin mahu menjauhkan diri daripadanya semasa bulan pertama kehamilan anda kerana ia mungkin tidak sesuai untuk anda semasa mengandung. Selain anggur, berikut adalah 3 buah-buahan lain yang perlu dielakkan semasa mengandung.

  1. Betik boleh berguna sebagai julap, tetapi betik yang belum masak dan separuh masak mengandungi lateks, yang boleh menyebabkan pengecutan rahim dan kelahiran awal.
  2. Kurma bertindak sebagai perangsang otot rahim dan menjana haba badan.
  3. Nanas mengandungi bromelain yang boleh menyebabkan pengecutan rahim dan menyebabkan kelahiran awal.

Untuk maklumat yang lebih tepat tentang buah-buahan yang perlu anda makan dan elakkan semasa mengandung, anda harus sentiasa merujuk kepada doktor anda. Mereka akan dapat menilai kesihatan anda secara keseluruhan dan memberi anda cadangan yang tepat tentang apa yang perlu dimakan, dan berapa banyak.

Adakah Terdapat Makanan Lain yang Perlu Dielakkan Semasa Kehamilan?

Selain buah-buahan, terdapat juga beberapa jenis makanan dan minuman tertentu yang perlu anda elakkan semasa mengandungkan si kecil anda.

  1. Makanan mentah

    Anda harus, mengikut kemampuan terbaik anda, mengelakkan sebarang ikan mentah atau kurang masak, kerang, daging dan telur. Ini kerana pilihan makanan sedemikian boleh mengandungi bakteria dan parasit berbahaya yang boleh membawa penyakit seperti salmonella dan toksoplasmosis, yang dikaitkan dengan kejadian malang keguguran.

  2. Minuman beralkohol

    Alkohol meningkatkan risiko keguguran, kelahiran pramatang, dan gangguan spektrum alkohol janin (FASD). Tidak jelas berapa banyak alkohol yang diperlukan untuk menyebabkan masalah perkembangan janin, jadi wanita hamil tidak digalakkan untuk meminum sebarang jumlah alkohol semasa hamil. Kedua-dua ini hanya beberapa contoh, kerana terdapat banyak lagi makanan dan minuman yang harus dielakkan oleh wanita hamil, jadi ambil langkah berjaga-jaga yang diperlukan.

Friso® Gold Mum – Alternatif Susu Formula Kami Semasa Kehamilan Anda

Untuk menangani keperluan khusus bakal ibu, susu ibu mengandung sering disyorkan kerana ia membantu mengimbangi keperluan pemakanan anda dan anak anda dengan selamat. Kami telah merumuskan Friso® Gold Mum dengan mengutamakan ibu dan anak, dan formula Dual Care+ yang unik menyokong anda dalam perjalanan kehamilan anda. Beberapa nutrien-nutrien penting yang diberikan oleh Friso® Gold Mum kepada anda termasuk:

Vitamin B12 - Diperlukan untuk penghasilan sel darah merah dan fungsi sistem saraf yang sihat3.

Asid Folik - Asid folik penting untuk pertumbuhan dan pembahagian sel. Folat memainkan peranan dalam pembentukan sel darah merah. Folat membantu mengekalkan pertumbuhan dan perkembangan janin4.

Iodin - Penting untuk pembentukan hormon tiroid, yang menyokong perkembangan otak 5.

Vitamin D - Vitamin D diperlukan untuk penyerapan dan penggunaan kalsium dan fosforus1.

Kalsium - Membantu dalam pertumbuhan dan perkembangan normal tulang dan gigi2.

Indeks glisemik rendah - Indeks glisemik (GI) ialah satu sistem penarafan untuk makanan yang mengandungi karbohidrat. Ia menunjukkan betapa cepat makanan mempengaruhi paras gula (glukosa) dalam darah anda apabila dimakan sendiri. Indeks glisemik (GI) yang rendah boleh membantu ibu mengelakkan berat badan berlebihan semasa mengandung.

Apabila anda mempertimbangkan susu tepung ibu mengandung, sebaiknya pertimbangkan asal-usul susu, proses pembuatan, kandungan nutrien serta yang membantu anda mengawal penambahan berat badan semasa kehamilan. Friso® Gold Mum mengekalkan nutrien semula jadi susu untuk memberikan anda apa yang anda perlukan dalam perjalanan kehamilan anda. Anda sekarang sudah sedar tentang kepentingan susu ibu mengandung, jom lihat apa yang ditawarkan oleh Friso® Gold Mum sekarang!

 

 

Rujukan

  1. Vitamin D. (2022). Retrieved 14 June 2022, from
    https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-d/
  2. Calcium. (2022). Retrieved 14 June 2022, from
    https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium/
  3. B Vitamins. (2022). Retrieved 14 June 2022, from
    https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins/vitamin-b/
  4. https://www.nhs.uk/pregnancy/keeping-well/vitamins-supplements-and-nutrition/#:~:text=Folic%20acid%20before%20and%20during,tube%20defects%2C%20including%20spina%20bifida
  5. https://www.health.nsw.gov.au/kidsfamilies/MCFhealth/maternity/Pages/iodine-supplements-factsheet.aspx#:~:text=How%20much%20iodine%20do%20pregnant,micrograms%20per%20day%20when%20breastfeeding

Confinement food for mothers after giving birth

Pantang-Larang Yang Perlu Diketahui Oleh Ibu Mengandung

Memahami pantang larang semasa mengandung membantu bagi mengurangkan bahaya dan potensi risiko ibu dan anak. Baca senarai pantang larang ketiga-tiga kaum di sini.